Ми — Reprezent
29 лютого 2020 року пройшла конференція TEDxLviv. Головною темою цієї конференції була філософська концепція ZEITGEIST — дух часу. Ми поспілкувались зі спікером конференції Зарою Гусейновою, дізнались, як вона готується до серйозних виступів і звідки взялась ідея станцювати на сцені.
Конференції TEDx (x означає «незалежно організована») з 2009 року проходять згідно з місією TED «Ідеї, гідні поширення». Мета TEDx — надати місцевим громадам можливість стимулювати спілкування і поширювати ідей усім світом.
— Зара, ти вже двічі виступала на TEDx. Як стають спікерами таких конференцій?
— Мене запросив один з головних організаторів конференції. Зазвичай, виступити на таких заходах запрошують через нетворкінг. Так було і на TEDx у Німеччині у Кілі. Тебе запрошує хтось з організаторів, якщо ви знайомі, або запитують через друзів. Мене також часто запитують порадити когось для виступу, наприклад, соціального підприємця.
— Чим відрізняється виступ на TEDx від виступу на звичайній конференції?
— Організатори TEDx вимагають чимало підготовки. Робота над виступом починається за три-чотири місяці до заходу. До звичайних конференцій готуються не так інтенсивно. Можна і за два дні усе зробити. Тут одразу уточнюють, чи буде у тебе час на таку підготовку. Якщо так, то поїхали.
— Чи вчилась ти спеціалізовано публічним виступам?
Коли після мого виступу аудиторія аплодувала стоячи, я вдвічі зрозуміла, що таке дійсно спеціалізована підготовка.
— Спеціалізовано виступати не вчилась. Перший досвід виступів був у AIESEC — міжнародній студентській організації. Далі вчилась на практиці. У 21-22 роки мене почали кликати на маленькі виступи до університетів або у школи.
Мені здається, на інший рівень мене вивела підготовка до виступу на One Young World Summit. Спікерами конференції були співзасновники Twitter, CEO Deloitte UK, і блогер Mama Bee. Це був лише п'ятихвилинний виступ, а підготовки до нього було навіть більше ніж до TEDx. Зі мною працювали декілька професіоналів. У залі сиділи експрезидент Ірландії, декілька лауреатів Нобелівської премії, Akon, Наомі Кемпбелл, королева Нідерландів і ще 2000 людей. Коли після мого виступу аудиторія аплодувала стоячи, я вдвічі зрозуміла, що таке дійсно спеціалізована підготовка.
— Яка основна ідея твого виступу TEDxLviv? Чому саме вона?
— Основна ідея — надихнути людей обирати різний темп життя у різні періоди часу. Останнім часом я розуміла, що почала свідомо обирати свій темп. Відмовлятись від можливостей, оцінювати свою ресурсність, обирати пріорітети. І я зрозуміла, наскільки класно мені стало жити у гармонії з собою, ресурсами, бажаннями і життєвими ситуаціями. Дуже хотілося цією ідеєю поділитися з іншими. Часто бачу серед своїх друзів і знайомих, як багато людей вигорають, як звинувачують себе за те, що занадто багато або мало роблять. Хотілося б торкнутися цієї теми.
— Людям часто складніше за все почати. З чого ти почала підготовку до виступу?
Основне — це визначитись із фінальною ідеєю, яку ви хочете донести.
— Найскладніша частина — це написати перший параграф. Я ходила коло нього, і якось зранку мене осяяло. Я чекала на такий порив, не встаючи з ліжка, взяла комп'ютер і написала перший драфт тексту. У кожного з нас є своє місце сили або стану потоку. Потрібно знати як воно вмикається і увімкнути себе у нього.
Коли не знаєш з чого почати, рекомендую написати основну цінність, ідею виступу. Часто починаєш писати текст виступу, змінювати його, отримувати дуже багато фідбеків від людей. І у якийсь момент забуваєш, що взагалі першочергово хотіла донести.
— Існує чимало різних підходів до побудови виступу. Які прийоми і методи ти використовувала, коли працювала над структурою?
— Першочергово структуру задає власне TEDx. Потрібно розкрити ідею виступу через вступ, основну частину і заключну. У моєму випадку, мене запросили розповісти про свій досвід, тому потрібно було зв'язати це з моєю особистою історією.
Для цього ідеально підходили танці, якими я займалась 10 років. Усе у виступі, пов'язане з ритмами і темпами, одразу асоціювалось із танцями. Було прикольно поєднати усе це разом. До дуже пізніх версій виступу не було такого сильного поєднання з танцями, наскільки це вдалося у фіналі.
— Чому вирішила станцювати на сцені просто під час виступу?
—У виступі я розповідаю, що у житті як і у танцях: можуть бути динамічні і швидкі танці, а можуть бути повільні і чуттєві. Організатори на одній з репетицій спитали, чи можу я станцювати у той момент, як це говорю. Або зайти і вийти з танцем. Ідея мені сподобалась.
Потенційно це можна було здійснити. Коли ми починали репетиції у листопаді, я була на 3 місяці вагітності і животика у мене майже не було. Але мені потрібен був партнер, оскільки я займалась бальними танцями. Завдяки команді TEDxLviv ми втілили цю ідею. На генеральній репетиції у мене вже був партнер і на наступний день ми станцювали. Це було класно!
— У тебе вже був досвід виступів на TEDх, ти виступала у Кілі у Німеччині. Чому навчив перший досвід і що ти зробила інакше у цей раз?
— У Кілі був мій перший виступ, який я знала від початку і до кінця. Тому що є певна кількість хвилин і немає місця для імпровізації (у форматі TED Talk потрібно представити ідею за 18 хвилин — прикл. Reprezent).
Зустрічала людей, які проговорювали комусь свій виступ 20-30 разів. У Львові, мені було достатньо проговорити 4 рази самій собі. Я не можу повторювати одне і те ж 30 разів, кожному притаманне своє. Тут потрібно знайти свою стилістику не тілько у виступі, але і у підготовці.
— Як ти відносишся до фідбеку? Для тебе важлива думка інших людей?
— Мені потрібен фідбек. Це невід'ємна і важлива частина роботи над виступом. На кожній репетиції TEDxLviv нам ставили уточнюючі питання, на які можна було відповісти тільки так або ні. Іноді це допомагало зрозуміти, що я взагалі не це хотіла сказати.
У певний момент фідбеку було забагато. Я брала усе і намагалась їх якось інтегрувати. Потім зрозуміла, що мій виступ йде не туди. Скільки людей, стільки ж думок. Це як з книжкою, прочитавши одну і ту ж книгу у різні періоди життя, ти побачиш різні речі. Так само і з виступами. Якими б ми не намагались буть об'єктивними, будь-яка думка суб'єктивна.
— Скільки часу пішло на підготовку?
— У мене пішло близько 30 годин на повну підготовку. Це 6 чернеток тексту. На кожну чернетку йшло від години до трьох. Всього було 5 репетицій.
Окремо була зустріч з вами на 3 години, де ми і сформулювали підводку з танцями. З командою Reprezent усе дуже легко. Здається, що зустрілись з друзями і спілуєтесь, але насправді робите важливу роботу.
— Якщо аудиторія запам'ятала б усього одну або декілька фраз з твого виступу, які це були б фрази?
— Напевно, кінцівка. Заключна частина виступу це був вже готовий статус у інстаграмі, який я написала декілька місяців раніше. «Нам потрібні і швидкі, і повільні танці у житті. Чергувати їх, змінювати ритми, створювати свій танок. Обирати свій темп сьогодні. Обирати інший завтра. Обирати з ким і куди йти. І нехай кожен з нас танцює. У своєму власному ритмі».
— Оскільки Reprezent в основному займається дизайном презентацій, нам цікава твоя думка: яку роль ти відводиш презентаціям у виступах?
— Презентація може посилити вашу ідею. Існують виступи, де візуальний ряд робить 50%, а то й 80% самого виступу. У епоху інстаграму презентацію можна сфоткати і поділитись, і тоді твоє послання побачить набагато більше людей, не тілько присутні у залі.
У моєму виступі основні фрази були на слайді, але презентація скоріше була як додаткова складова. Мені дуже хотілося б у майбутньому навчитись краще використовувати візуальну складову. Я вірю, що це дуже сильний інструмент. Класно, що є такі команди як ви, які можуть це зробити круто.
— На сцені ти виглядаєш впевнено. Як ти знижуєш хвилювання під час виступів і чи хвилюєшся взагалі?
У кожного мають бути свої штучки, які вмикають. Мені допомогає правильне дихання і установка, що на сцені усе буде класно.
— Усе тільки виглядає так (посміхається). Цей виступ був дуже хвилюючим: я давно не танцюю на сцені, вперше виступала не англійською, ще й вагітна.
Є певні трюки, які допомагають, наприклад дихати. Коли перед виступом у животі усе стискається, я стараюсь це продихати. Якщо у мене є можливість, то випиваю буквально 2 ковточки міцної кави. Фізично кава на мене не діє, але вмикає емоційно.
Є ментальні установки. Колись я собі придумала, що сцена мене підтримує. І ось ця впевненість, що на сцені буде навіть краще, ніж на репетиції, теж дуже класно допомагає. Я всього 4 рази переказала текст і під час виступу жодного разу не зупинилась і не помилилась.
Дуже важливо як відреагує аудиторія. Мені завжди щастило, що усі зали, перед якими я виступала, були дуже привітні. Коли протягом твого виступу аплодують декілька разів, це тебе надихає. Ти такий: «Клас, поїхали далі!»
— Що порадиш людям, які будуть виступати на великих конференціях у перший раз?
1
Визначтесь, яку одну ідею ви хочете передати. Дуже часто хочеться передати усе і одразу, ще й за 10 хвилин. На жаль, так не працює.
2
Визначтесь, яку одну ідею ви хочете передати. Дуже часто хочеться передати усе і одразу, ще й за 10 хвилин. На жаль, так не працює.
3
Слухайте себе і свої відчуття. Дуже важливо розуміти, як твій організм працює, як реагує на стрес. Знайдіть, що вам допомогає або навпаки зупиняє перед великою сценою.
4
Долучайте професіоналів. Ідею цього виступу я сама крутила і так, і інакше. Як її передати, ми визначились саме під час тої тригодинної зустрічі з Reprezent. За що я дуже вдячна. Нікто за тебе текст виступу не напише, але може допомогти вийти на наступний рівень.
Дозвольте нам допомогти вам підкреслити переваги вашого продукту.
E-book "Ефективне форматування таблиць" створений командою Reprezent за підтримки BrightCarbon.
Посібник містить практичні поради з дизайну таблиць:
- коли варто використовувати таблиці?
- як зробити таблицю простою і зрозумілою?
- як покращити читабельність даних у великих таблицях?
- як вдало робити акценти на важливій інформації?
Також зібрали кілька лайфхаків для оформлення візуалу та приклади креативних таблиць з нашого портфоліо.
Підпишіться на нашу розсилку та отримайте доступ до книги.
Рекомендовані статті