Як недизайнеру створити круту презентацію?

«Дизайн не повинен домінувати над людьми. Дизайн повинен допомагати їм. У цьому його роль.»

Дітер Рамс, промисловий дизайнер, провідний дизайнер фірми Braun із 1962 по 1995 рік

Першою книгою про дизайн, яку я прочитав, була «Дизайн для НЕдизайнерів». Її авторка, Робін Вільямс, наочно показала, як працюють головні принципи дизайну та яким чином вони впливають на наше сприйняття інформації. Прикладами слугували звичні всім нам речі: візитівки, буклети, сторінки сайтів, запрошення тощо.

Але нічого не було сказано про презентації, хоча ці принципи також можна застосувати і для слайдів. У цій статті я покажу, як це працює для презентацій.

Я зробив презентацію, яка має вигляд, як одна серед більшості презентацій, які нас оточують. А тепер застосую принципи з книги, щоб покращити слайди в ній.

Чотири принципи, про які пише Робін Вільямс:

Наближення

Розташовані поруч об'єкти сприймаються разом.

Вирівнювання

Об'єкти, розташовані випадковим чином, створюють хаос і безлад.

Контраст

Елементи, які помітно відрізняються від інших, привертають увагу.

Повторення

Повторювані елементи дизайну створюють єдність стилю.

Тепер перейдемо до нашої презентації. На її прикладі застосуємо три принципи: наближення, вирівнювання та контраст. Про повторення я буду лише іноді нагадувати, детальніше розповім про нього окремо наприкінці статті.

Слайд №1

Цей слайд оформлений доволі просто. На ньому можна виділити два елементи, один з яких — текст, а другий — ілюстрація.

Насамперед застосовую принцип наближення для створення взаємозв'язку між об'єктами на слайді.

Елементів стало більше, але їхній поділ тепер підказує нам, що «Таємниця одного злочину» і «Остання справа Шерлока Холмса» — це взаємопов'язаний текст, а фраза внизу — окремий елемент, який лише додає інтригу до розповіді.

Принцип вирівнювання тут уже дотриманий — текст вирівняний по лівому краю, до однієї вертикальної направляючої, і це вже створює порядок на слайді.

Але іноді варто поглянути й на інші варіанти, наприклад вирівняти текст по правому краю.

На мою думку, так текст краще гармонує із зображенням.

Перейдемо до контрасту. Наш погляд зупиняється на тих елементах, які помітно виділяються серед інших. Спробуємо виділити об'єкти, які повинні привертати нашу увагу.

У цьому випадку це текст і ілюстрація.

Зауважте, що додати контраст можна не тільки шляхом збільшення самого об'єкта, а й зменшенням сусідніх. Ми створили помітну різницю між двома верхніми текстовими блоками, одночасно і збільшивши візуальну вагу заголовка, і зменшивши вагу підпису.Збільшена картинка стала більш емоційною і сильніше привертає увагу.

Слайд №2

Принцип наближення тут дотриманий — заголовок і текст розділені та не зливаються в єдине ціле. Текст вирівняний по центру. Це просте й популярне рішення, але поекспериментуйте й з іншими варіантами — вони можуть виявитися цікавішими.

Я вирівняв текст по лівому краю. Тепер його стало зручніше читати, тому що рядки починається вздовж рівної лінії і очам не потрібно шукати початок наступного рядка.

Цьому слайдові бракує контрасту. Погляд занадто прикутий до зображення, а поруч утворюється сліпа пляма. Ми можемо застосувати контраст до заголовку, щоб це виправити:

Також я трохи збільшив зображення, але однаково заголовок помітно виділяється, що робить його привабливішим, ніж на попередньому слайді.

Слайд №3

Вихідний слайд має неакуратний вигляд: підзаголовки зливаються з текстом, вирівнювання по центру погіршує читабельність тексту.

Почнемо з наближення. У цьому випадку слід розділити текстові блоки:

Тепер відстань між ними дозволяє визначити, де закінчується перший блок і починається другий. Елементів на перший погляд стало більше, але так зв'язок між ними став очевиднішим.

Наступний крок — вирівнювання:

Для читача завжди більш звично, коли рядки тексту починаються по рівній лінії, а очам не доводиться «шукати» початок наступного рядка. Якщо текст містить кілька коротких рядків, то вирівнювання по правій стороні може бути зручним. Але коли рядків багато — рівень читабельность знизиться. Тому я вирівняв текст на слайді по лівому краю.

Тепер додамо контрасту заголовкам і підзаголовкам:

Також тут реалізується принцип повторення. Єдиний стиль підзаголовків дозволяє нам зрозуміти, що це два рівнозначні текстові блоки і вони належать до однієї справи.

Слайд №4

Наближення і вирівнювання вже застосовано. Текст зручно читати, а його поділ підказує нам, де закінчення одного смислового блоку та початок наступного.

Слайд має доволі симпатичний вигляд. Однак, є сенс збільшити зображення — на щастя, місця на слайді вистачає:

Зображення стало більш вражаючим, що підсилює його взаємозв'язок із текстом.

Додамо повторення:

Однаковий шрифт у заголовку та нижньому блоці тексту допомагає зв'язати слайд в єдине ціле: погляд повертається назад до заголовку, а не йде зі слайда. Можете називати це психологічним трюком, але принцип повторення ефективно справляється зі своїм завданням.

Зверніть увагу, що стиль основного тексту в нас не змінюється, від першого й до останнього слайду він однаковий. Повторення стилів тексту — шрифту та його накреслення, кольору, розміру — допомагає презентації бути цілісною, а не просто набором різнобарвних слайдів.

Слайд №5

Найперше слід навести лад у тексті.

Принцип наближення допоможе співвіднести докази та пояснення до них:

На початковому слайді можна подумати, що «без відбитків» не стакан, а «М'яч для гольфа».Те саме й з іншими парами елементів.

Додамо контрасту підзаголовкам:

Тепер нам легше співвіднести підзаголовки й другорядний текст.

Для зручності можна вирівняти текст по лівому краю:

Вирівнювання дає можливість легше прочитати список, адже тепер кожен його елемент розташований уздовж умовної рівної лінії.

Очевидно, що зображення занадто маленьке. Збільшивши його, ми застосуємо відразу два принципи — наближення і контраст:

У підсумку ми отримали акуратний слайд зі зрозумілою структурою.

Слайд №6

Із цим слайдом трапилась інша історія. Він був достатньо простий і зрозумілий, але йому бракувало емоцій.

Додамо зображення, яке емоційно розбавить текстовий слайд:

Я знайшов ілюстрації капелюхів у схожому стилі, а вішалку намалював самостійно. Я зробив це, не виходячи з PowerPoint, за допомогою фігур. Ви можете використовувати такий метод, коли потрібно зобразити щось просте, а пошуки в інтернеті не дають результатів.


Слайд набув такого вигляду:

Зміни не вплинули на текст, але в такого слайду набагато більше шансів привернути увагу, ніж у вихідного.

Слайд №7

На мою думку, між текстом і зображенням утворився недоречний контур.

Я зберіг вирівнювання тексту, але перемістив ілюстрацію вліво.

У цьому варіанті текст візуально більш пов'язаний із зображенням, аніж у попередній версії. Зараз контур зображення і невидима лінія, по якій вирівняний текст, йдуть паралельно, і між ними відчувається смисловий зв'язок.

Слайд №8

Вихідний слайд має явний недолік — ілюстрація «не працює».

Ілюстрація занадто маленька, тому не передає жодних емоцій, а тільки займає місце.

Я вирішив поекспериментувати з її розташуванням:

Я скоротив довжину рядка для зручності читання та зупинився на цьому варіантові.

Зображення відразу почало виконувати своє завдання — викликати емоції і сприяти запам'ятовуванню. Текст читається набагато простіше, тому що я налаштував довжину рядка і міжрядковий інтервал.

Слайд №9

Нам уже траплялося подібне оформлення на слайді № 2. Це полегшує завдання, адже тут ми повторимо ті ж принципи.

Вирівнюємо текст по лівому краю.

Збільшуємо зображення.

Завжди намагайтеся виділяти багато простору для зображень.

Маленькі зображення не викликають емоцій, а тільки займають місце на слайді.

Принцип повторення (бонус)


Цей принцип я залишив на десерт. Його дію складно оцінити на окремому слайді, тому що його дотримано по всій презентації у таких деталях, як-от шрифт, стилістика зображень або якийсь повторюваний елемент.

Стилістика ілюстрацій — намальовані олівцем картинки. Ви не знайдете тут зображень в іншому стилі, це порушило б гармонію. Завжди слід задавати правило, якого ви будете дотримуватися у своїх презентаціях. І, звичайно ж, не варто боятися це ж правило порушувати :)

Щоб показати дію принципу повторення, я спочатку хотів розміщувати на слайдах ілюстрацію люльки для куріння. Але коли в черговий раз помістив її біля останньої літери одного із заголовків, подумав, що цю літеру цікаво було б обіграти на кожному слайдові, і не обов'язково з люлькою:

Тут ця ідея просто впала з неба: знайшов зображення в потрібному стилі й збільшив літеру «и». Мені сподобався результат, і я визначився з правилом, якого буду дотримуватися: на кожному слайдові стилізую останню літеру заголовка. При цьому стилізація повинна за змістом бути пов'язаною з інформацією на слайді.

Не на всіх слайдах дотримуватися правила було так само легко, як зі збільшувальним склом. На деякі літери я витратив понад годину, і це не враховуючи пошуків зображення. Наприклад, як сталося із цим слайдом:

Я не відразу вибрав ідею «обвести літеру крейдою». Спочатку знайшов зображення пістолета й планував, що він буде просто «стріляти» у літеру, потім вирішив зробити цю літеру лежачою. І тільки потім мені спала на думку асоціація з обведеним крейдою «трупом». Саме цим трупом і виступила літера «и», але щоб зробити її такою, я витратив приблизно годину.

Майже стільки ж часу було витрачено і на цей слайд:

Методом неодноразових ітерацій я все ж знайшов найцікавішу асоціацію з місцем злочину, яку реально реалізувати недизайнеру своїми руками. Принаймні мені цей варіант сподобався більше за інші.

Результат вартий витраченого часу, як мені здається:

Резюме


У статті ми розглянули чотири базові принципи дизайну:

1. Наближення — якщо хочете, щоб елементи сприймалися як одне ціле, розташуйте їх поруч.

2. Вирівнювання — для створення й підтримки порядку в презентаціях розміщуйте елементи за правилом, яке ви самі задали.

3. Контраст — якщо хочете привернути увагу до певного елемента, зробіть його таким, який буде помітно відрізнятися від інших.

4. Повторення — не забувайте, що стилістика презентації передбачає повторення деяких елементів стилю по всій презентації.

Ці принципи допоможуть вам зробити ваші слайди професійнішими. Спочатку ви можете повертатися до цієї статті або книги Робін Вільямс, але доволі швидко ви перестанете замислюватися про те, який принцип застосували або ж проґавили. Це буде відбуватися автоматично.




І наостанок


Давайте наочно переконаємося, як основні принципи дизайну змінили нашу вихідну презентацію.

Онлайн-курс по PowerPoint

16 відео-уроків, 850 гривен. Онлайн-курс по дизайну презентацій в PowerPoint. Вивчіть PowerPoint раз і назавжди!

Отримайте свій пітч-дек, що приносить гроші, від команди професійних дизайнерів презентацій.

Дозвольте нам допомогти вам підкреслити переваги вашого продукту.

pitchdeck card reprezent

Рекомендовані статті

close-sign

Замовити пітч-дек

Дозвольте нам допомогти підкреслити переваги вашого продукту за 5 простих кроків. Ми створюємо презентації PowerPoint світового класу з 2014 року. За цей час ми працювали з 500+ клієнтами з 25 країн світу та провели 700+ презентацій.

Натискаючи на кнопку, ви даєте згоду на обробку персональних даних. Угода користувача Reprezent.

Дякуємо! Ваше звернення було отримано!
Упс! Форма, на жаль, не була надіслана. Напишіть нам на пошту
idea@reprezent.ua
Або зверніться за номером телефону
+38 099 092 8579