Ми — Reprezent
У цій статті розберемось:
— навіщо використовувати у виступах історії і статистику;
— чи потрібен між ними баланс;
— як візуально підкріплювати історії на слайдах.
Давайте порівняємо два слайди. На першому є тільки статистика.
А тепер давайте додамо на слайд історію дівчинки Лізи. Краще було б додати історію окремим слайдом, але для ілюстративності покажемо на тому ж слайді.
Який зі слайдів запам'ятається більше?
Скоріше за все слайд з історією. Історії запам'ятовуються краще, оскільки викликають емоційний відгук.
Якщо вам потрібно представити числові дані, подумайте, як додати до них історію. Не показуйте просто числа. Подумайте, що означають ці числа і як вони можуть вплинути на аудиторію.
Коли у абстрактної статистики з'явиться обличчя, люди запам'ятають її краще.
Дані самі собою можуть звучати переконливо, але погано запам'ятовуються без історії
Одна група дослідників у США вирішила довести, що історії впливають на людей більше, ніж статистика. Вони підходили до студентів і запитувати, чи не хочуть вони взяти участь в опитуванні в обмін на 5 доларів. Пройшовши опитування, кожен студент отримував свої заслужені гроші і конверт з листом. Їм пояснили, що вони можуть пожертвувати частину грошей на благодійність для дітей.
Половина студентів отримала конверт з фотографією однієї дитини і її історією. Друга половина — конверт із загальною статистикою дітей у нужді.
Учасники, які отримали конверт з фото та історією однієї дитини, пожертвували вдвічі більше грошей ($2.38 проти $1.14).
Це дослідження показує, що люди більше встановлюють зв'язок з персонажами у історії, ніж із узагальненими даними.
Ви можете використовувати це для своїх виступів. Припустимо, ви робите презентацію про новий продукт. Мета презентації — продати. На слайдах ви показуєте дані: кількість задоволених клієнтів, низькі ціни, статистики продажів.
Але! Не вистачає історії. Буде круто розповісти, як покупка полегшила життя вашому покупцю. Зробіть його героєм історії. Аудиторія буде відчувати себе ближче до вашого продукту через емпатію до персонажа.
У дослідженні вище згадується ще один етап. Третій групі студентів давали історію конкретної дитини разом із статистикою про глобальну проблему дітей у нужді.
Третя група жертвувала менше грошей ($1.43), ніж у випадку з історією однієї конкретної дитини. Вірогідно, це пов'язано з ефектом розмивання враження між найслабкішим і найсильнішим аргументом. Більше про цей ефект можете дізнатись з TEDx виступу нашого клієнта Niro Sivanthan “What if your arguments don't add up?".
Підказка: Використовуйте історії як інструмент применшення стресу під час виступу. Найнапруженіший момент — початок презентації. Якщо ви починаєте свою презентацію з історії, ви долаєте нервовість і прихиляєте до себе аудиторію. Розказуючи історії, ми ведемо себе природніше: посміхаємось, говоримо щиро, встановлюємо зоровий контакт. Слухачі одразу починають реагувати. Ви бачите, як вони посміхаються, залучаються у виступ, слухаючи історію. Ваша впевненість під час виступу зросте.
Недостатньо «просто розповісти» історію, щоб викликати емоцію у аудиторії.
Краще використовувати просту структуру:
зав'язка → конфлікт → кульмінація →розв'язка.
Така структура використовується у книгах, фільмах, рекламі. Ми до неї звикли, вона містить у собі контрасти і залучає аудиторію.
Розгорнута інтерпретація цієї структури складається з 12 частин і має назву «Шлях героя». Для виступів нам достатньо цих чотирьох частин.
Давайте розглянемо на прикладі.
Розповідь без структури «Шлях героя»
Одного разу у мене закінчились гроші і стипендію затримували. Я три дні їла вчорашні макарони і супчики. Потім попросила грошей у мами і вирішила більше не жити абияк, а планувати витрати.
Та ж розповідь зі структурою:
Зав'язка
Років 10 тому я була студенткою і жила на стипендію. У перші дні після отримання стипендії я ні у чому собі не відмовляла. Останні 3 тижні я перебивалась, щоб дожити до наступної.
Одного разу стипендія закінчилася раніше, ніж я розраховувала. Декілька днів я їла цибулеві супчики (вода, картопля, цибуля), макарони без масла і пила чай без цукру.
Конфлікт
В універі сповістили, що стипендію виплатять із затримкою у 18 днів. У мене почалась паніка, я не знала, де знайти гроші.
Кульмінація
По-хорошому, потрібно було йти на роботу. Але я нічого не вміла. Довелось дзвонити батькам і просити грошей.
Розв'язка
Мама с татом насварили за безвідповідальність. Але відправили не тільки гроші, але й мамині пиріжки.
Нормально поївши, я створила у Екселі табличку, де розписала заплановані доходи і витрати. Вже 10 років веду її, і тепер сама відправляю гроші батькам. Той момент навчив мене розпоряджатись грошима.
---
Головний посил історії у прикладі — потрібно планувати витрати. У вихідному прикладі життєвої ситуації через відсутність структури, фокус втратився і думка не зчитувалась. Друга історія чітко провела нас від проблеми до її рішення. Фокус утриманий, висновки зроблені.
Лайфхак від тренера з публічних виступів Олександра Зайоми:
згадайте, вивчіть і відрепетируйте 5–10 історій на різні випадки життя. Це допоможе вам бути готовим до несподіваних ситуацій під час виступів, коли щось пішло не так і з'явилась пауза.
1. Статистика додає реалізм до презентації.
Цифри і факти роблять абстрактні ідеї більш зрозумілими для вашої аудиторії. Використання статистики також зробить заяви більш переконливими — адже у вас є точні цифри, а не лише ваша думка.
2.Використовуйте статистику, щоб підвищити ваш авторитет.
Цитування статистики демонструє аудиторії, що ви дослідили матеріал. Ви підвищуєте довіру аудиторії, коли використовуєте статистику з достовірних джерел. Слухачі асоціюють вас з джерелом даних і більше вам довіряють.
Ви можете використовувати статистику з різних джерел: місцеві органи влади, державні організації, дослідження національного або всесвітнього масштабу. Приклади: Nielsen, Портал відкритих даних, Eurostat, PWC, Gartner.
3.Покажіть різні точки зору.
Використовуючи статистику, ми можемо впливати на аудиторію з різними поглядами. Люди схильні приймати факти, які підтримують їхні переконання, і відкидати ті, які їм суперечать. Ваша задача — обрати правильну перспективу для вашої аудиторії.
Розглянемо два факти: 36% українців не прочитали жодної книги у цьому році або 31% українців читають книги декілька разів у місяць. Люди, які переконані, що українці не читають, почують тільки перший тезис. Переконані у начитаності нації сприймуть другий. Правильно оперуючи статистикою, можна впливати на потрібних нам людей.
Використовуйте історії і статистику, щоб презентувати ідею, проблему або продукт. Ви можете вплітати історію у статистику або підкріплювати фактами історію. Історією можна почати або закінчити.
За 10 років ми зробили сотні презентацій. І більш за все ми пишаємось презентаціями, які запам'ятались аудиторії. Секрет таких презентацій: поєднання статистики та історій.
Історії сильні, коли вони потрапляють до рук знаючих лідерів. Ненсі Дуарте говорить, що історії потрібні для впливу на своїх співробітників. Лідери надихають оточуючих підтримувати і реалізовувать своє бачення, історії допомогають мобілізувати людей на приняття сміливих рішень і змін, надихають на розвиток. Історії як сильний інструмент переконання допомагають лідерам перетворити ідею у рух.
Статистика, у свою чергу, допомагає нам усвідомити масштаб проблем і приймати більш зважені та раціональні рішення.
Старайтесь шукати баланс між історіями і статистикою, надихайте своїми презентаціями і мотивуйте аудиторію до раціональних рішень.
Дозвольте нам допомогти вам підкреслити переваги вашого продукту.
E-book "Ефективне форматування таблиць" створений командою Reprezent за підтримки BrightCarbon.
Посібник містить практичні поради з дизайну таблиць:
- коли варто використовувати таблиці?
- як зробити таблицю простою і зрозумілою?
- як покращити читабельність даних у великих таблицях?
- як вдало робити акценти на важливій інформації?
Також зібрали кілька лайфхаків для оформлення візуалу та приклади креативних таблиць з нашого портфоліо.
Підпишіться на нашу розсилку та отримайте доступ до книги.
Рекомендовані статті