Ми — Reprezent
Частенько це бачите, еге ж?
Здавалося б, нешкідливий слайд зі ще більш невинною фразою. Але не поспішайте з висновками.
Як з'явився на слайдах напис «Дякуємо за увагу!»?
Імовірно, він прийшов звідти, звідки виросли перші презентації із візуалізацією — з академічного середовища.
Часи змінюються, а науковий прогрес не чекає на тих, хто забарився. З'являється PowerPoint. Тепер слайди мають більш вражаючий вигляд — хоча б тому, що вони набувають читабельності й кольору. Але ж створюють їх ті самі вчителі, котрі й раніше. І вони так само дякують нам, старанним учням, за ту увагу, яку ми їм подарували.
Далі все розвивається дуже просто: ми дорослішаємо, починаємо освоювати безмежний світ публічних виступів і презентацій, пробуємо робити власні слайди та дякуємо нашим слухачам за увагу, яку ми від них мали честь отримати. Начебто все звучить так гармонійно і так солодко, що не відразу стає помітна проблема, яка ховається за шляхетним фінальним слайдом. А ця проблема є. І вона збільшується в геометричній прогресії, уже стаючи невеликою катастрофою світу комунікацій.
А суть цієї катастрофи наступна — ваша презентація пройшла марно.
Щоб не бути багатослівним і не писати мемуари про те, як одна проста фраза «втопила» сотні презентацій, я просто наведу приклад, який траплявся вам у житті вже не раз.
Повернемося в далеке дитинство, коли батьки часто нагадували нам про правила гігієни й про те, наскільки важливо ретельно мити руки перед їжею. Іноді нам було ліньки: ми могли не вимити їх зовсім і чимдуж побігти до столу, де на нас уже чекає смачний обід. А тепер уявіть, що ваша дитина чинить або буде чинити так само, і на ваші плечі лягає велика відповідальність — донести, наскільки важливо мити руки. І ось ви кажете дитині:
— На наших руках живе багато мікробів. Ми їх не бачимо, але вони є. Їх стає ще більше, коли ми доторкається до предметів, на яких вони мешкають — мобільні телефони, ручки дверей, взуття. Якщо не вимити руки, мікроби перескакують в їжу, а значить, потрапляють у наш животик. Через це ми хворіємо й відчуваємо себе погано. Зрозуміло?
— Так, зрозуміло.
— Дякую за увагу!
І що буде потім? Чи буде ваша дитина мити руки перед їжею? Перший час, можливо, так. А потім вона просто забуде, яка взагалі шкода від цих мікробів на руках. Усе, що від вас потрібно, це лише закінчити ваш діалог закликом до дії:
— ...зрозуміло?
— Так, зрозуміло.
— Тоді вперед — мити руки!
Схожий випадок може статися і в ресторані під час романтичної вечері, коли хлопець робить пропозицію руки й серця своїй дівчині. Він каже, що вони вже сім років разом та як вона важлива для нього, скільки вони пережили і ще можуть пережити разом, потім дістає з кишені обручку і каже: «Дякую за увагу!». Чи великі він має шанси почути «Так»? Навряд чи.
Я знаю, про що ви думаєте: «Це не має нічого спільного з презентацією, і ваші приклади занадто гіперболізовані». Це не так. Ваша презентація — теж у певному сенсі пропозиція, яку ви робите аудиторії. Від того, яким буде її зміст, залежить, чи «вийде вона за вас», чи ні. І ймовірність провалу дуже висока, якщо аудиторія відчує, що вам важливіше отримати щось від неї, а не дати їй щось: знання або можливості для вирішення її проблем.
Одна проста фраза здатна багато чого змінити. Це стосується і презентацій. Люди відчувають фальш і формальності, і недбала фраза наприкінці презентації може розвіяти враження навіть від гарного виступу й хороших слайдів.
Кінцівка презентації важлива, оскільки дуже впливає на те, чи досягнете ви через свою презентацію поставлених цілей. До речі, про цілі. «Заслужити увагу від аудиторії» не може бути метою. Точніше сказати, може бути, але це близько до марного нарцисизму. А ось «змінити ставлення людей до куріння», «залучити до обслуговування в банк», «збільшити кількість постійних відвідувачів сайту» — цілком. І тут вам знадобиться сильна презентація.
Звісно ж, ні. Багато в чому це залежить від аудиторії. Наприклад, виступ на квартальному селекторі компанії із демонстрацією результатів роботи та визначенням подальших планів буде недоречно закінчувати закликом до дії, тому що в ньому не буде цінності для аудиторії. У цьому випадку ви фактично звернетесь самі до себе. Недоречно закликати до дії і таку аудиторію, яка складається з професорів і вчених. Найімовірніше, їм потрібні ресурси, котрі допоможуть докладніше вивчити вашу ідею в спокійному домашньому оточенні.
Це ж стосується і презентацій для інвесторів, яких більше цікавитимуть посилання, де можна дізнатися про ваш проект докладніше і, звичайно, інформація з вашими контактами.
Отже, крім заклику до дії, на фінальному слайді можна показувати:
• вашу контактну інформацію;
• куди зазирнути далі (сайт, стаття або інші ресурси);
• логотип компанії;
• цитата, яка підходить за контекстом;
• вражаюче фото, яке відповідає суті.
Давайте поглянемо на приклади таких слайдів:
Що робити, якщо виступу не відбувається? Якщо потрібно надіслати презентацію поштою? Невже й тут не можна казати «Дякуємо!»? Саме так! Той факт, що ви надсилаєте слайди на e-mail, не нівелює згубну дію фінального слайда з вдячністю за увагу. У цьому випадку не менш важливо визначитися з метою вашої презентації і показати її читачеві. Не менш важливо зробити сильну кінцівку, яка запам'ятовується. Не менш важливо не проґавити шанс справити враження, а не безглуздо витратити і свій час, і час вашого адресата.
Є тільки одна відмінність — доречність. Надихаюче фото на останньому слайді буде мати гарний вигляд, якщо його буде супроводжувати коментар спікера, але воно навряд чи буде нести глибокий сенс, якщо спікера немає. Це буде просто гарне якісне зображення. Та якщо ви допишете на слайді короткий коментар до цього фото, воно відразу передасть адресатові вашу думку. Інші варіанти фінального слайду (цитата, контакти, логотип, ресурси) досить універсальні та цілком підійдуть для презентації, яку ви надсилаєте поштою.
Гарна новина для тих із вас, хто як і раніше відчуває себе зобов'язаним подякувати комусь в кінці виступу: ви можете це зробити одним словом «Дякую!». Вимовте його після появи фінального слайду презентації і, бажано, витримайте паузу в декілька секунд. Як я казав, немає нічого поганого в подяці, але вона не повинна бути тим фінальним посланням, з яким ваша аудиторія піде із залу.
Закликайте, надихайте, мотивуйте!
Дозвольте нам допомогти вам підкреслити переваги вашого продукту.
E-book "Ефективне форматування таблиць" створений командою Reprezent за підтримки BrightCarbon.
Посібник містить практичні поради з дизайну таблиць:
- коли варто використовувати таблиці?
- як зробити таблицю простою і зрозумілою?
- як покращити читабельність даних у великих таблицях?
- як вдало робити акценти на важливій інформації?
Також зібрали кілька лайфхаків для оформлення візуалу та приклади креативних таблиць з нашого портфоліо.
Підпишіться на нашу розсилку та отримайте доступ до книги.
Рекомендовані статті